onsdag 16 mars 2011

GRATTIS MIN VÄN !!!

Idag fyller den ena av oss, Ann-Louise Håkansson år och därför vill jag, Michela gratulera min kära väninna & kollega på sin födelsedag.

Detta gör jag genom att berätta några små fakta & kuriosa om henne.

Ann-Louise är en sådan person som inte kan ta sig an en projekt utan att se till att den blir perfekt för de personerna som den handlar om. 

Ett exempel på detta är när hon skulle bjuda några killar i Smögen på hemlagad mat men lät köket på Hamnen 4 fixa till goda rätter. Tyvärr frågade killarna efter vilka ingredienser den goda middagen innehöll vilket medfödde ett visst behov på improvisation som hon & hennes väninna S. klarade av galant och kunde ta sig ur situationen utan att någon märkte något. =)
Om killarna läser följande inlägg och känner igen sig så är dock denna hemlighet nu avslöjad... sorry =)

Ytterligare ett exempel på detta är när jag för ca 3 år sedan bad henne att sätta in några rosa detaljer i mitt kök medan jag och min dotter var på semester.
Istället för att nöja sig med att plocka in några vasar & ljus i denna mysiga färg så fick jag ett mail medan jag låg i solen på Teneriffa där hon skrev att hon hade legat sömnlös och planerat min lägenhet.
När vi kom hem var tom. värmeljusen tända då hon hade kontakt med N. som hämtade oss på flygplatsen och visste därför den exakta tiden för vår hemkomst.
Ann-Louise och hennes föräldrar hade tillbringat tillsammans hela 80 timmar i min och Nicoles lägenhet och jag har aldrig kommit hem till ett sådant vackert  & välstädat hem efter en semester.
5 A4 ark med en detaljerad beskrivning över var jag kunde hitta allt fanns att läsa.
De sidorna fick bli min Bibel =)

Har försökt mig på den där frågan: "kan du lägga in några turkosa detaljer nu istället?" sist jag var iväg men min fråga kom nog inte riktigt fram ... Undrar varför =))))

Ann-Louise älskar djur och det är framförallt katter som är hennes stora kärlek.
Ni har kanske sett hennes status på facebook och läst där att hon klagade över en viss elräkning som hade kommit till hennes brevlåda samt chockat henne pga. av summan.
Sanningen är att hon har en kattlucka som gör att det blir kallt i hennes underbara lilla hus och elen drar då lite lite ... extra.
När hon kommer hem tar hon inte av sig kläderna men drar istället på sig en elfilt som gör att hon ändå får upp värmen tills alla ljus hon tänder gör sin verkan.
Att stänga igen kattluckan är dock inget alternativ för henne. Den vilda katten som hon tar hand om måste få komma in till värmen där två skalar väntar med mat och vatten... =)

Ann-Louise är generös med sin värdefulla tid.
Vi som känner henne VET hur mycket denna kvinna har att göra MEN trots detta ställer hon ALLTID upp oavsett vad det gäller. Detta är ett egenskap som vi alla borde ha lite mer av då äkta vänskap handlar om att göra något för sina vänner som man kanske inte riktigt vill eller har tid för men man gör det därför att man vet att det betyder något för sin vän.
Detta får mig att le och tänka när hon och jag satt som fastklistrade på var sin pall på en salsa klubb i Mexiko medan vår gemensamma väninna S. dansade runt med glädje i ögonen.
Vi var helt enkelt livrädda att bli uppbjudna ...
Borde kanske ha lett lite under den kvällen =)

Perfektionism är nog ett ord som man förknippar med min väninna & kollega. Det kan vara ett positivt egenskap som dock kan bli en liten belastning om man aldrig kan njuta och koppla av då man vill att allt skall vara så perfekt som det bara kan bli. Endast då kommer  förmågan att kunna njuta, men då är kanske tröttheten så stor att den njutningen aldrig kommer ...
Skulle bara vilja veta vilka känslor som brottades inom henne då två röda filtar låg på hennes gräsmatta den gången vi hjälpte henne med att flytta =)

Jag önskar att hon kan fortfarande leverera det där lilla extra samtidigt som hon kan bli bättre på att njuta av det där "il dolce far niente", njutningen av att njuta =)

Det är nog där vi kompletterar oss för i slutändan så är sanningen den att det är likheterna som gör att vi har funnit varandra men att det är olikheterna som gör att vi kompletterar varandra.

Jag är tjuren Ferdinand som njuter av att lukta på blommorna, medan hon är den Ferdinand som springer runt då matadorerna kommer för att välja den snyggaste och starkaste av dem alla =)

Till min kära Ann-Louise en stor GRATTIS på födelsedagen för att jag gillar dig ... 
precis som du är ... =)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar